ROCZNY PLAN PRACY W ŚWIETLICY NA ROK SZKOLNY 2023/2024 W ZSP W GRODŹCU

I. Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.

  • zapewnienie uczniom zajęć świetlicowych uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe, a także ich możliwości psychofizyczne,
  • zapewnienie uczniom zajęć rozwijających ich zainteresowania oraz zajęć zapewniających prawidłowy rozwój fizyczny i odrabianie lekcji.

Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z programu wychowawczego szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę grupy, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci.

Wychowawcy poprzez właściwy styl kierowania grupą, tworząc płaszczyzny udanej interakcji i modelując różne sytuacje wychowawcze, stymulują twórczy rozwój dziecka i jego aktywność. Wykorzystują przy tym wszystkie rodzaje dziecięcej ekspresji. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym. Bogata oferta zajęć świetlicowych oprócz walorów wychowawczych i dydaktycznych ma wartości integracyjne, co przekłada się na klimat i rodzinną atmosferę.

  1. Organizacja pracy świetlicy – wrzesień:
    • zapoznanie z regulaminem świetlicy,
    • poznanie praw i obowiązków świetliczanina, ustalenie norm obowiązujących na świetlicy, zawarcie kontraktu,
    • integracja zespołu w formie zabaw integracyjnych,
    • sporządzenie list grup wychowawczych ,
    • przyjmowanie kart zgłoszeń na świetlicę, 
    • otoczenie szczególną opieką „nowych” uczniów oraz uczniów klas pierwszych,
  2. Stworzenie warunków do racjonalnego i bezpiecznego pobytu dzieci – wrzesień
    • przygotowanie ankiety i wywiadów badających zainteresowania i potrzeby uczniów,
    • obserwacja zachowań w grupie i rozpoznawanie trudności i potrzeb wychowawczych w celu dalszego planowania działań wychowawczych, 
    • zaplanowanie pracy wychowawczej z dziećmi przejawiającymi trudności wychowawcze (kontrakty, planowanie korekty zachowań),
    • uzupełnienie wyposażenia, zakup materiałów do wykorzystania na zajęciach. 
    • zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa – wrzesień, 
    • przypominanie zasad bezpieczeństwa w okresie przed feriami zimowymi i wakacjami,
    • utrwalanie znajomości zasad poruszania się w drodze do i ze szkoły z wykorzystaniem gier edukacyjnych, 
    • przeprowadzenie konkursu wiedzy o znakach drogowych, plakatów poświęconych tematyce bezpieczeństwa,
    • utrwalanie zasad poruszania przed organizacją wyjść poza teren szkoły,
    • podczas ferii zimowych, wakacji, dni wolnych od nauki przypominanie o zagrożeniach,
  3. Rozwijanie umiejętności porozumiewanie się w języku ojczystym:
    • Dbanie o kulturę języka w codziennej rozmowie, prowadzenie konkursu „Złote Usta”,
    • Prowadzenie zajęć czytania w kole,
    • Organizacja zajęć teatralnych.
  4. Rozwijanie umiejętności porozumiewanie się w języku obcym:
    • uczenie piosenek i wierszyków w języku angielskim,
    • wykorzystanie gier edukacyjnych do nauki języka angielskiego,
    • poszukiwanie wraz z dziećmi inspiracji na stronach anglojęzycznych,
    • udział w projekcie eTwinning.
  5. Rozwijanie kompetencji matematycznych i naukowo-technicznych 
    • nauka gry w szachy, konkursy szachowe,
    • tworzenie modeli origami, konkursy origami,
    • czytanie publikacji popularnonaukowych wypożyczonych ze szkolnej biblioteki,
    • oglądanie filmów popularnonaukowych,
    • obserwacja zmian zachodzących w świecie przyrody przez cały rok,
    • poznawanie zwyczajów zwierząt i różnorodności roślin,
    • uczenie właściwych zachowań proekologicznych,
    • przygotowanie gazetek o tematyce przyrodniczej i ekologicznej,
    • udział w konkursach z okazji Dnia Ziemi.
  6. Rozwijanie kompetencje informatycznych z wykorzystaniem sprzętu z programu Laboratoria przyszłości – priorytety MEiN (przez cały rok)
    • umiejętność wykorzystania aplikacji i sieci do nauki programowanie, 
    • prowadzenie zajęć z robotyki z wykorzystaniem robotów Photon i Zestawów Lego Education 
    • rozwijanie umiejętności konstruowania i programowania robotów, 
    • poszukiwanie inspiracji w sieci,
    • zwracanie uwagi na zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania z mediów społecznościowych, rozpoznawanie hejtu, 
  7. Rozwijanie umiejętności uczenia się,  
    • zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy w celu,
    • kształtowania właściwych nawyków, umiejętności organizacji i koncentracji, 
    • udzielenie pomocy i zachęcanie do pomoc koleżeńskiej w odrabianiu lekcji,
    • nawiązanie współpracy z Szkolnym Kołem Wolontariatu, 
    • wprowadzanie ćwiczeń mnemotechniki i ćwiczenie poprzez zabawę.
  8. Rozwijanie kompetencji społecznych, obywatelskich i właściwej postawy– priorytety MEiN
    • zwracanie uwagi na właściwy stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów, 
    • kształtowanie szacunku dla własności społecznej, mienia szkolnego oraz własności prywatnej 
    • dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole, wyznaczanie dyżurnych i przygotowanie gazetek tematycznych, 
    • pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, 
    • rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych w formie gier i zabaw,
    • kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi, 
    • uczenie rozwiązywania konfliktów poprzez negocjacje, mediacje,
    • uczenie asertywności w codziennej rozmowie, w formie plakatów i zabaw,
    • wprowadzenie zabaw z wykorzystaniem elementów socjoterapii, 
    • wspólnie tworzymy kontrakt i wybieramy przedstawicieli świetlicy,
    • uczniowie mają wpływ na wybór tematyki zajęć
    • rozmawiamy o demokracji, niepodległości i patriotyzmie z okazji uroczystości rocznicowych i świąt państwowych,
  9. Rozwijanie aktywności fizycznej – priorytet MEiN
    • uczymy się zdrowo odżywiać i dbać o kondycję fizyczną, 
    • rozwijanie aktywności fizycznej poprzez organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej, 
    • wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie, przypominanie o zasadach higieny osobistej, zapobiegania chorobą, 
    • uczenie zasad właściwego odżywiania z wykorzystaniem gry edukacyjnej, 
    • rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
  10. Świadomość i ekspresja kulturowa, kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych – priorytet MEiN
    • udział w uroczystych obchodach rocznic i świąt państwowych,
    • wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych,
    • poznanie patrona szkoły i udział w obchodach święta patrona,
    • udział w projektach i konkursach upamiętniających ważne postacie,
    • kultywowanie tradycji i obyczajów regionalnych np. mikołajki, dekoracje świąteczne,  
    • poznawanie nowych poznanych technik plastycznych, 
    • organizowanie wystaw prac dzieci, 
    • wspólne dekorowanie sali, 
    • udział w konkursach plastycznych; 
    • przygotowywanie przedstawień i inscenizacji, 
    • odgrywanie scenek sytuacyjnych, kalambury,
    • prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, 
    • nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, 
    • słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej.

Opracowała mgr Agnieszka Kukioła