ROCZNY PLAN PRACY W ŚWIETLICY NA ROK SZKOLNY 2023/2024 W ZSP W GRODŹCU
I. Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.
- zapewnienie uczniom zajęć świetlicowych uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe, a także ich możliwości psychofizyczne,
- zapewnienie uczniom zajęć rozwijających ich zainteresowania oraz zajęć zapewniających prawidłowy rozwój fizyczny i odrabianie lekcji.
Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z programu wychowawczego szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę grupy, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci.
Wychowawcy poprzez właściwy styl kierowania grupą, tworząc płaszczyzny udanej interakcji i modelując różne sytuacje wychowawcze, stymulują twórczy rozwój dziecka i jego aktywność. Wykorzystują przy tym wszystkie rodzaje dziecięcej ekspresji. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym. Bogata oferta zajęć świetlicowych oprócz walorów wychowawczych i dydaktycznych ma wartości integracyjne, co przekłada się na klimat i rodzinną atmosferę.
- Organizacja pracy świetlicy – wrzesień:
- zapoznanie z regulaminem świetlicy,
- poznanie praw i obowiązków świetliczanina, ustalenie norm obowiązujących na świetlicy, zawarcie kontraktu,
- integracja zespołu w formie zabaw integracyjnych,
- sporządzenie list grup wychowawczych ,
- przyjmowanie kart zgłoszeń na świetlicę,
- otoczenie szczególną opieką „nowych” uczniów oraz uczniów klas pierwszych,
- Stworzenie warunków do racjonalnego i bezpiecznego pobytu dzieci – wrzesień
- przygotowanie ankiety i wywiadów badających zainteresowania i potrzeby uczniów,
- obserwacja zachowań w grupie i rozpoznawanie trudności i potrzeb wychowawczych w celu dalszego planowania działań wychowawczych,
- zaplanowanie pracy wychowawczej z dziećmi przejawiającymi trudności wychowawcze (kontrakty, planowanie korekty zachowań),
- uzupełnienie wyposażenia, zakup materiałów do wykorzystania na zajęciach.
- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa – wrzesień,
- przypominanie zasad bezpieczeństwa w okresie przed feriami zimowymi i wakacjami,
- utrwalanie znajomości zasad poruszania się w drodze do i ze szkoły z wykorzystaniem gier edukacyjnych,
- przeprowadzenie konkursu wiedzy o znakach drogowych, plakatów poświęconych tematyce bezpieczeństwa,
- utrwalanie zasad poruszania przed organizacją wyjść poza teren szkoły,
- podczas ferii zimowych, wakacji, dni wolnych od nauki przypominanie o zagrożeniach,
- Rozwijanie umiejętności porozumiewanie się w języku ojczystym:
- Dbanie o kulturę języka w codziennej rozmowie, prowadzenie konkursu „Złote Usta”,
- Prowadzenie zajęć czytania w kole,
- Organizacja zajęć teatralnych.
- Rozwijanie umiejętności porozumiewanie się w języku obcym:
- uczenie piosenek i wierszyków w języku angielskim,
- wykorzystanie gier edukacyjnych do nauki języka angielskiego,
- poszukiwanie wraz z dziećmi inspiracji na stronach anglojęzycznych,
- udział w projekcie eTwinning.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych i naukowo-technicznych
- nauka gry w szachy, konkursy szachowe,
- tworzenie modeli origami, konkursy origami,
- czytanie publikacji popularnonaukowych wypożyczonych ze szkolnej biblioteki,
- oglądanie filmów popularnonaukowych,
- obserwacja zmian zachodzących w świecie przyrody przez cały rok,
- poznawanie zwyczajów zwierząt i różnorodności roślin,
- uczenie właściwych zachowań proekologicznych,
- przygotowanie gazetek o tematyce przyrodniczej i ekologicznej,
- udział w konkursach z okazji Dnia Ziemi.
- Rozwijanie kompetencje informatycznych z wykorzystaniem sprzętu z programu Laboratoria przyszłości – priorytety MEiN (przez cały rok)
- umiejętność wykorzystania aplikacji i sieci do nauki programowanie,
- prowadzenie zajęć z robotyki z wykorzystaniem robotów Photon i Zestawów Lego Education
- rozwijanie umiejętności konstruowania i programowania robotów,
- poszukiwanie inspiracji w sieci,
- zwracanie uwagi na zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania z mediów społecznościowych, rozpoznawanie hejtu,
- Rozwijanie umiejętności uczenia się,
- zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy w celu,
- kształtowania właściwych nawyków, umiejętności organizacji i koncentracji,
- udzielenie pomocy i zachęcanie do pomoc koleżeńskiej w odrabianiu lekcji,
- nawiązanie współpracy z Szkolnym Kołem Wolontariatu,
- wprowadzanie ćwiczeń mnemotechniki i ćwiczenie poprzez zabawę.
- Rozwijanie kompetencji społecznych, obywatelskich i właściwej postawy– priorytety MEiN
- zwracanie uwagi na właściwy stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów,
- kształtowanie szacunku dla własności społecznej, mienia szkolnego oraz własności prywatnej
- dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole, wyznaczanie dyżurnych i przygotowanie gazetek tematycznych,
- pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych,
- rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych w formie gier i zabaw,
- kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi,
- uczenie rozwiązywania konfliktów poprzez negocjacje, mediacje,
- uczenie asertywności w codziennej rozmowie, w formie plakatów i zabaw,
- wprowadzenie zabaw z wykorzystaniem elementów socjoterapii,
- wspólnie tworzymy kontrakt i wybieramy przedstawicieli świetlicy,
- uczniowie mają wpływ na wybór tematyki zajęć
- rozmawiamy o demokracji, niepodległości i patriotyzmie z okazji uroczystości rocznicowych i świąt państwowych,
- Rozwijanie aktywności fizycznej – priorytet MEiN
- uczymy się zdrowo odżywiać i dbać o kondycję fizyczną,
- rozwijanie aktywności fizycznej poprzez organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej,
- wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie, przypominanie o zasadach higieny osobistej, zapobiegania chorobą,
- uczenie zasad właściwego odżywiania z wykorzystaniem gry edukacyjnej,
- rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
- Świadomość i ekspresja kulturowa, kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych – priorytet MEiN
- udział w uroczystych obchodach rocznic i świąt państwowych,
- wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych,
- poznanie patrona szkoły i udział w obchodach święta patrona,
- udział w projektach i konkursach upamiętniających ważne postacie,
- kultywowanie tradycji i obyczajów regionalnych np. mikołajki, dekoracje świąteczne,
- poznawanie nowych poznanych technik plastycznych,
- organizowanie wystaw prac dzieci,
- wspólne dekorowanie sali,
- udział w konkursach plastycznych;
- przygotowywanie przedstawień i inscenizacji,
- odgrywanie scenek sytuacyjnych, kalambury,
- prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych,
- nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych,
- słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej.
Opracowała mgr Agnieszka Kukioła